Onko yritykselläsi muka varaa pitää kesälomaa somesta?

Kesällä useat yritykset päättävät, että sosiaalinen media on se josta säästetään. Resursseja on ehkä vähemmän ja ajatellaan, että ei kai kukaan vietä kesäänsä somessa, joten miksi edes olla paikalla.

Kesä on kuitenkin juuri tästä syystä loistavaa aikaa olla aktiivinen ja paikalla. Kun kilpailijasi jättävät valtavan ostopotentiaalin hyödyntämättä, niin onko sinulla varaa tehdä samoin.

On totta, että kesälomilla ruuduton aika on uusi trendi, mutta todellisuus on, että ihmiset viettävät tutkitusti yhä enemmän aikaa sosiaalisen median kanavissa. 

somevastaava yrityksille, sosiaalisen median tuottaja yrityksille

Jos henkilöstöresurssit tai aika on kortilla, niin on kuitenkin muutamia yksinkertaisia askeleita, joiden avulla somen sisällöntuotantoa voi keventää kesäksi.

Ensimmäisenä miettikää ennalta rytmi, jolla julkaisette ja teemat, joita haluatte korostaa. Rytmin on hyvä olla sellainen, että sisältöjen tuottaminen ei tuota ongelmia. Jos se normaalisti on 5-7 kertaa viikossa, niin olisiko nyt 2-3 kertaa viikkoon riittävä. Perinteisen “hyvää juhannusta” julkaisun voi jättää pois jos se ei tuo seuraajalle lisäarvoa.

Edelliseen liittyy myös seuraava vinkki, nimittäin tuottakaa sisällöt ennakkoon. Suunnittelemalla ja tuottamalla sisällön ennakkoon poistatte tämän stressin lomakuukausilta. Voitte silti julkaista kesän aikana hetkessä inspiroitua sisältöä, mutta ilman jatkuvaa stressiä siitä, että somessa tulisi olla aktiivinen. Näin julkaisunne tarjoavat paljon kuulutettua arvoa myös kesällä.

Nyt jos koskaan on aika ottaa käyttöön julkaisuiden ajastaminen. Ajastaminen helpottaa myös sitä arkista työtä, jota tehdään ympäri vuoden. Kun julkaisut ajastetaan, niin se jälleen vapauttaa aikaa päivittäisestä työstä. Kesän julkaisut voi ajastaa vaikka kerralla, mutta arjessa toimiva rytmi riippuu tekijästä. Itse ajastan omat julkaisuni viikottain, mutta asiakkaille usein kuukaudeksi kerrallaan. Näin arkeen jää aikaa tulevien julkaisuiden suunnitteluun, tilin managerointiin, tarinoihin (jotka nekin voi suunnitella ja tuottaa ennakkoon) sekä mahdollisesti markkinointiin.

Tästä pääsemmekin viimeiseen vinkkiin koskien kesän sisällöntuotantoa. Jakakaa tilin managerointi useamman henkilön kesken. Somevastaavan lomaillessa vastuun viesteihin ja kommentteihin vastaamisesta voi ottaa joku muu. Mikäli koko sosiaalinen medianne on vain yhden henkilön harteilla, niin voisi olla paikallaan perehdyttään ainakin osa muuta tiimiä sosiaalisen median perusteisiin.

Jotta toinen henkilö voi tuurata tilin manageroinnissa, niin on hyvä sopia ennakkoon se, mitä tuuraajalta odotetaan. Viesteihin ja kommetteihin vastaavalle on hyvä terottaa brändin arvot ja miten ne näkyvät viestinnässä sekä sosiaalisessa mediassa käytettävä kieli. Näin sosiaalinen medianne ei jäädy vaikka somevastaava olisi lomalla myös kesän ulkopuolella.

sosiaalisen median ulkoistaminen kesäksi

Jos kuitenkin päätätte laittaa sometilin kesälomalle, niin teethän nämä toimenpiteet:

Ilmoita pidemmästä lomasta seuraajille ja kerro, mihin he voivat olla yhteydessä somen sijaan. On noloa jos yksityisviesteihin ei vastata koko loman aikana. Vaikka ette itse tuottaisi sisältöä, niin suosittelen harkitsemaan, että nimeätte somelle päivystäjät, jota vastaavat viesteihin ja kommentteihin säännöllisesti, vaikka viikottain.

Lisäksi kannattaa miettiä, voisitteko hyödyntää automaatioviestejä Instagramissa. Automaatioviestit toimivat parhaimmillaan avustajana ja se ohjaa henkilön oikeaan paikkaan silloin kun te ette ole tavoitettavissa.

Kun viestintä on selkeää, niin isoimmalta mielipahalta yleensä vältytään.

Kosamo visuals apunasi sosiaalisen median syövereissä

Jos kaipaatte apua kesän sisältöjen suunnittelussa tai tilin hallinnoinnissa kesäksi, niin autan mielelläni.

Tehdään jotain upeaa yhdessä!

Heidi Kosamo
yrittäjä
heidi@kosamovisuals.fi.

SEURAA MEITÄ SOMESSA JA POIMI AJANKOHTAISET VINKIT

Seuraava
Seuraava

Ainutlaatuiset kuvat ovat avain toimivaan markkinointiin - sisältää tarjouksen